Det jag inte har berättat om midsommarhelgen är att den ju faktiskt blev något helt annat än vad vi brukar göra. Klockan tio på midsommaraftons morgon samlades vi och våra bästa vänner vid Österplana agriturismo på Kinnekulle. Att inte fira midsommar på ett traditionellt sätt hör inte till vanligheterna för oss, men i år väntade något helt annat. Anledningen till att vi stod där var ett bröllop som skulle hållas i kyrkan, både vigsel och fest. Alltså kolla hur snyggt de byggt den långa vackra baren, den fullkomligt smälter in och är helt självklar i det sakrala rummet. Gänget hade hursom lovat att hjälpa till. Exakt vad det skulle innebära visste vi kanske inte så förvirringen i början var precis som på bilden här. Ganska snabbt stod det dock klart att det skulle göras lite av allt. Duka, flytta bord, bära ut mat, servera, fylla på vatten, hjälpa till i kassan, ta hand om disk, fylla på i kylarna och egentligen allt annat som hör service till. Det är ganska fascinerande hur ett gäng nära vänner, där ingen egentligen arbetar inom restaurangbranschen till vardags, bara kliver in i nya roller och får det att fungera. Det som blev så tydligt under dagen var hur mycket Österplana Agriturismo står för hospitality. Omsorgen om gästerna finns i varje detalj och stämningen är varm, personlig och väldigt hjärtlig, både mellan personal och gäster. Det finns inget tillgjort över upplevelsen, bara en genuin vilja att människor ska trivas. Josefin och Patrik har haft verksamheten igång i ungefär en månad och mottagandet har varit enormt. Bordsbokningarna fylls snabbt och väntelistorna är långa. Det är ganska häftigt att se hur de så självklart har vuxit in i sina nya roller. Helt plötsligt är våra vänner krögare.En stor del av upplevelsen är också maten. Kockarna, som tidigare arbetat på Vita Hjorten på Läckö Slott, har tagit med sig både erfarenhet och ett mycket gott rykte till Österplana Agriturismo. Och det märks. Om du planerar en utflykt i sommar skulle jag verkligen rekommendera ett stopp på Kinnekulle. Ta en titt på den vackra kyrkan, njut av omgivningarna och boka gärna ett bord på Österplana Agriturismo. Och skulle det vara fullbokat så vet jag att de alltid försöker hitta lösningar där det går. Kanske finns det plats för en lunch, en fika eller något annat. Viljan att möta sina gäster känns nämligen lika självklar som den är genuin.Dagen efter var det ett ganska slött och slitet gäng som tog en lång lugn frukost följt av bastu och lite senare en go vinlunch på agriturismon. Ingen orkade något särskilt så på kvällen blev det hämtpizza och pizzasallad av Annas nyskördade spetskål. Inte dumt! Men hur gick det då för gänget att hjälpa till med service den där dagen? Jo men gänget levererade helt fantastiskt, det tyckte vi själva i alla fall, hehe. :)